*

Humanae vitae Ihmisarvoista elämää sikiöstä senioriin

Mainonnan tuulet: keitä ovat yrityksen arvolauseiden "me"?

Erinäisten yritysten, nyt myös Vaasanin, julistautumiset sukupuolineutraalin agendan kannattajiksi nk. positiivisen syrjimisen kautta ovat ajankohtainen, vedonlyönnin luonteinen markkinoinnin ilmiö. Positiivinen syrjiminen toteutuu siten, että enemmistön edustajia ja arkista elämäntilannetta snobbataan ja vaikkapa juuri Vaasan tapaan testimonialseissa valitaan tuoda esille vähemmistön edustajia jopa sata- tai tuhatkertaisessa osuudessa näiden todelliseen suhteelliseen osuuteen verrattuna.

Poliittinen kannanotto päivittäistuotteen yhteydessä on monelle vastenmielinen mauste. Yritykselle se on tietysti laskelmoinnin tulos: oletetaan, että saadaan enemmän haaviin niitä, joilla on testimonialin aiheesta vahvoja myönteisiä mielipiteitä kuin pelätään niitä, jotka päätyvät boikotoimaan tuotetta vastenmielisen arvoviestin vuoksi. Ja oletetaan, että ihmiset oikeasti uskovat jonkun Vaasanin YRITYKSENÄ välittävän muita YRITYKSIÄ enemmän vähemmistöjen edustajista! Tällekään palstalle Vaasanista ei ole kukaan vastannut omalla nimellään, vaan Vaasanin Facebook-nimen takaa.

Tehdäänpä pieni ajatusleikki: kuinka moni Vaasanin leipää leipovista tai logistiikkaa hoitavista henkilöistä olisi vilpittömästi markkinoinnin valitseman mielipidemarkkinoinnin kannattaja? Tuskinpa heiltä ole tästä edes kysytty. "Olemme yhtälailla kaikkien ja kaikenlaisten perheiden puolesta" on tyhjyyttään koliseva lause, kun se "me" ei ole muuten olemassa kuin mainosviestissä. Anonyymissä kyselyssä tilanne tuskin olisi sen kummempi kuin missään muussakaan suomalaisessa firmassa. Eli tässä on takana ihmisiä, joilla ei ole rohkeutta astua omalla nimellään esiin agendaansa kannattamaan. Pakkaamossa voisi ihan hyvällä omallatunnolla työskennellä homovihaajia eikä se Vaasanille olisi mitenkään epäjohdonmukainen tilanne: kysehän on vain markkinoinnista, edes Vaasanin omien työntekijöiden mielipiteillä ei ole merkitystä.

Ajoittain näkee myös tapauksia, joissa mainostoimisto on suorastaan vedättänyt asiakasta ja jokin yksittäinen AD on saanut omille poliittisille mielipiteilleen palstatilaa maksattaen laskun asiakkaan mainoskuluina. Saapa nähdä miten Vaasanin tässä käy!

[ PÄIVITYS 6.1.2017  Vaasan Oy:n YT-kierroksen tulos Sen sijaan Vaasanin FB-sivulla kampanjasta vastuulliseksi osoitetun johtajan Minna Cousinsin pesti jatkuu. Saammehan lisää samaa? ]

Minulle Vaasanin nosto marginaaleista edustaa vain yrityksen tapaa rajata itsensä pois hyödyntämästäni palvelu- tai tuotevalikoimasta. Taloudessamme käytettiin muutamia Vaasanin tuotteita, mutta jatkossa ei mitään. Suosittelemme myös lähipiirimme henkilöille kääntymistä arvoneutraalin tai myönteisiä perhearvoja esille tuovan valmistajan puoleen. Silti onnittelen huomioni saavuttaneesta markkinointiviestistä, se vaatii kekseliäisyyttä.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan kuinka yritykset alkavat paikkailla tämän perhearvoilla käydyn mainontateatterinsa uskottavuutta sitä myöten, kun osoitetaan, ettei keisarilla olekaan vaatteita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

Vaasan vastaa FB-sivullaan 14.6.2016 klo 17:55

Nostamalla esille erilaisia perheitä emme syrji muita, päin vastoin. Meidän näkökulmamme mukaan yhden perheen onni ei ole toiselta pois. Ja tässä tosiaan on juttusarja, jossa käsitellään erilaisten suomalaisten perheiden arkea ja Boströmit ovat vain yksi näistä upeista perheistä. Muut perhejutut löydät täältä: http://www.vaasan.fi/ajankohtaista/

Tarinamme ovat herättäneet keskustelua, ja vastaanotto on ollut enimmäkseen positiivista. Tämän perheen tarinasta olemme saaneet paljon viestejä ja kiitosta. Kiitämme kaikesta palautteesta ja aktiivisuudesta. Kommentoimme täällä Vaasanin tilin takaa, koska tämä on yrityssivumme eikä yksityishenkilön sivu. Mikäli haluat keskustella aiheesta lisää, saat kuluttajapalvelumme (kuluttajapalvelu@vaasan.fi) kautta kontaktitiedot tai vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä markkinoinnistamme vastaavaan Minna Cousinsiin (minna.cousins@vaasan.fi).

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

Oma vastaukseni Vaasanille 24.6.2016 klo 0:36

Ette tainneet sitten lukea tai ymmärtää kommenttiani, koska en siinä lainkaan väitä, että olisitte syrjimässä yhtään mitään perhetyyppiä. Ainoastaan pohdin arvokannanottojen esittämistä yrityksenä, jolla ei tosiaankaan ole omia mielipiteitä sen enempää kuin tuottamallanne leivällä. Mielipiteitä on ihmisillä, ja haluaisin vain ymmärtää kenen ihmisten sukupuolineutraaliutta tukevia mielipiteitä kuvittelette julistavanne mainontaviesteissänne :)

Oletteko tehneet tutkimuksia henkilökuntanne kannoista sukupuolineutraaleihin liittoihin? Tai tiedustelleet osakkeenomistajienne kantoja? Heidän pääomansahan tässä ovat enemmän kiinni! Vai onko tämä, kuten pidän todennäköisimpänä, pelkkää markkinoinnista päättävän johtajan tai tiimin omaa profit vs. loss -laskelmointia ilman mitään laajempaa kaikupohjaa?

Tarinan kerronnasta on tullut osa markkinointia. Sen sijaan testimonialienne tapainen satujen syöttäminen jonkin tuotemerkin maailmaa syleilevästä suvaitsevaisuudesta on kuluttajien älyn aliarvioimista ja, tähän asti esittämättä jättämienne taustojen valossa, tökerö silmäänsahaamisyritys.

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

Vaasan vastaa FB-sivullaan tänään 27.6.2016

Suosittelemme edelleen, että otat yhteyden suoraan markkinoinnistamme vastaavaan Minna Cousinsiin. Vaihtoehtoitsesti myös kuluttajapalvelu voi sinut ohjata eteenpäin tässä. :)

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

Vastaukseni Vaasanin FB-sivuilla tämänpäiväiseen (27.6.2016) viestiin

Kiitos suosituksestanne.

Tarinanne oli osoitettu laajemmalle yleisölle kuin vain tämän palstan seuraajille tai vain spn-liittoihin myönteisesti suhtautuville. On vain kohtuullista vaatia, että kerrotte julkisesti täällä - omalla kanavallanne - kaikille viestintänne kohteeksi joutuneille, mihin taustaryhmään testimonial-viestinne tuki spn-neutraaleille perheille perustuu. En nimittäin usko, että enempää Vaasanin työehdoissa kuin osakekirjoissakaan lukee, että töihin tulemalla tai osakkaaksi ryhtyen työntekijä/osakkeenomistaja sitoutuu tukemaan spn-neutraaleiden liittojen positiivista syrjintää.

Jos taas viesti on ollut vain markkinoinnin oman harkinnan varassa, onko heillä valtuutus moraalisiin kannanottoihin koko yhtiön nimissä?

Viestinne on että, TE olette kaikenlaisten perheiden puolella. Onko viestinnällenne nyt niin vaikeaa julkisesti kertoa, kuka mainosviestinne "ME" on? Vai onko vaikeus siinä, että puhutte niidenkin puolesta, joilta ei ole oikeasti edes kysytty?

Tässä on jo ollut aikaa selvittääkin asiaa, tai jopa hakea valtuutus tarpeellisiksi katsomiltanne tahoilta, jos tässä olisi mitään huolen aihetta. Jos taas tämä ei mitenkään huolestuta, miksette voi vastata yksinkertaiseen kysymykseen?

Toimituksen poiminnat