*

Humanae vitae Ihmisarvoista elämää sikiöstä senioriin

Katolisempi kuin luulit / kirja-arvostelu

  • Katolisempi kuin luulit -kirjan kansi
    Katolisempi kuin luulit -kirjan kansi

Sain hiljan onnekseni mahdollisuuden arvostella Emil Antonin kirjoittaman kirjan.

http://sacrum.fi/katolisempi-kuin-luulit-aikamatkoja

Sen otsikko, Katolisempi kuin luulit - Aikamatkoja Suomen historiaan, ei aivan mahtunut Usarin otsikkokentt√§√§n. Tarkennus aikamatkoista on t√§rke√§: kirjan yksi t√§rke√§ ulottuvuus on juuri matkailijan n√§k√∂kulma siihen, mit√§ katolilaisuus on yht√§√§lt√§ j√§tt√§nyt j√§lkeens√§, toisaalta miten katolilaisuutta - ja kristillisyytt√§ yleisemmin - elet√§√§n t√§n√§ p√§iv√§n√§. Ja miten n√§it√§ on eletty l√§himenneisyydess√§.

Matkojen aika-dimension  loitontamisesta pit√§v√§t huolen itse ne vierailtavat kohteet, mm. keskiaikaiset kivikirkot. L√∂ysin kirjasta itselleni mielenkiintoisia asioita eniten juuri katolisuuden materiaaliseen perint√∂√∂n liittyen. H√§mm√§stytt√§v√§√§ kyll√§, l√∂ysin siit√§ my√∂s syyn k√§yd√§ Espoon keskuksessa, minne en olisi ikip√§iv√§n√§ kuvitellut suuntaavani turismimieless√§! Laitoin siis espoolaisen kivikirkon vierailtavien kohteiden listalleni.

Kirjassa oli minun lukutahdillani, mikä ei suuren suuri ole, ajanvietettä yhdeksi iltapuhteeksi. Luultavasti olisi ollut enemmäksikin, jos olisin samoillut viitteisiin, joita leipäteksti oli pullollaan. Pyrin kuitenkin ensisijaisesti pysymään kerronnassa mukana ja saamaan otteen kirjoittajan näkökulmasta.

Kirjassa oli koulun historiantunneilla l√§sn√§olleelle paljon tuttua tarttumispintaa. Itselleni uutta olivat erin√§isten s√§√§nt√∂kuntien l√§sn√§olon aikakaudet, joita Suomi on eri vuosisadoilla k√§ynyt l√§pi. My√∂s historiallinen kuva katolisten piispojen merkityksest√§ ja heist√§ kunkin toimien keskipisteest√§ kirkastui kirjan ansiosta. Onneksemme meill√§ on ollut niin hengelliset kuin materialisetkin uskon edellytykset huomioivia paimenviran hoitajia. 

Kirjoittaja tuo esille ajatuksiaan, oletuksiaan katolisen perinnön vaikutuksista mm. protestanttisessa Suomessa myöhemmin käynnistyneisiin uskonnollisiin uudelleen heräämisiin. Hän on myös itse käynyt seuraamassa useammankin herätysliikkeen 'uskonnollisia menoja'. Se on tutkijan mieltä: itsekin koen kyllä hyväksi, että kirkkojen ykseyden eväitä etsitään. Sen sijaan aktiivinen vertailu kristillisyyden eri ilmentymismuotojen kesken ei suuremmin jaksa kiinnostaa, ainakaan tätä nuorella iällä katolilaisuuteen kääntynyttä luterilaista. Siinä suhteessa lukijakunta varmaan jakautuu jonkin verran.

No voinko suositella kirjaa muille luettavaksi? Toki; teksti soljuu vaivatta ja ajoittaisten nokkelien lausahdusten kirjomana 'kovalevyn laidalle'. Kirja myös herätti pohtimaan mm. sitä, miten kauas menneisyyteen luterilaisen tarvitsisi mennä löytääkseen jotenkin merkittävästi erilaisen oman kirkkonsa? Katolilaisena muutaman vuosisadankaan aikamatka ei muuta olennaisesti mitään. Jollekin nuoren polven luterilaiselle voisi olla silmiä avaava kokemus tutustua vaikkapa 1970-luvun luterilaiseen tapaan saarnata ja opettaa Jumalasta. Oppi kirjaimena voinee olla vielä pitkältikin samaa kuin tuolloin, mutta se mitä luterilaisesta saarnastuolista kuulee on muuttunut.


 
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

‚̧ 0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat